Chronologisch
Klik op de naam of de foto voor meer informatie.
1888: Effatha, Voorburg
Het Christelijk Instituut Effatha werd op 17 oktober 1888 opgericht als het Christelijk Instituut Effatha voor doven door prof. L. Lindeboom, ds. J. Vonk en ds. H. Beuker.
1899 - 1980: Piet Leonard van Langeraad
Piet Leonard van Langeraad is doof geboren, in 1899 een bijna noodlottige handicap. Omdat hij als kind over een groot talent bleek te beschikken kreeg hij een unieke kans zich te bekwamen als tekenaar.
1911: J.C. Ammanschool, Amsterdam (met video)
In 1911 is de J.C. Ammanschool opgericht, een dagschool voor dove leerlingen in Amsterdam.
1912 - 2008: Toine van Uden
In 1938 werd Van Uden gewijd tot priester en aangesteld als leraar op het Instituut voor Doven. Hij werkte onder meer als adjunct-directeur voor onderwijs en opvoeding, en als hoofd van de researchafdeling. Zo ontwikkelde hij een gespreksmethode waarbij praten centraal stond.
Lichaamstaal tussen de dove kinderen was toegestaan, maar meer omdat dat niet te voorkomen was. Het gebruik van gebarentaal echter was strikt verboden.
1916 - 1992: Nan Snijders-Oomen
Nan Snijders-Oomen (Nijmegen, 20 december 1916 - Groningen, 18 oktober 1992) was een kinderpsychologe en ontwikkelaar van de Snijders-Oomen niet-verbale intelligentietests, bekend als de SON-test.
1920 - 2006: Ben Tervoort
Ben Tervoort was een Nederlandse taalkundige bekend als grondlegger van het wetenschappelijk onderzoek naar de gebarentaal en voorvechter voor de erkenning van de gebarentaal.
In 1966 wordt hij benoemd tot hoogleraar in de psycho- en patholinguïstiek aan de Universiteit van Amsterdam. Hij is er bijna 25 jaar hoogleraar, met als specialisatie Sign Linguistics.
1934 - 2015: Martie Koolhof
Martie Koolhof was binnen en buiten de Dovengemeenschap zeer geliefd zowel in Nederland als daarbuiten. Ze heeft haar hele leven gestreden voor de positie van dove mensen en de erkenning van de Nederlandse Gebarentaal.
Ze was vanaf het eerste begin betrokken bij de ontwikkeling van commmunicatiecursussen, eind jaren zeventig. Als docente was ze een groot voorbeeld voor veel andere dove docenten, ze werd vaak de "moeder- overste of koningin van de Nederlandse Gebarentaal" genoemd.
1936 - 2017: Bea Visser
Beatrix Visser werd geboren in 1936 en groeide op als doof meisje ver haar van ouders in het Friese Akkerwoude in het christelijke instituut voor doven Effatha, te Voorburg, in een tijd waarin gebarentaal verboden was.
Tegen alle adviezen en verwachtingen in lukte het haar op te klimmen tot medewerkster bij de sociale dienst van de gemeente Den Haag. Naast haar gewone werk was Bea Visser bijzonder actief in de ontwakende dovenbeweging in de jaren ’70-‘90 van de vorige eeuw. Z
1938: Henk Betten (met video)
Henk Betten is een doof geboren Nederlands schrijver/historicus en voorvechter van de emancipatie van doven.
1940 - ...: NCBD
De NCBD (Nederlandse Christelijke Bond van Doven) is een landelijke organisatie van en voor christelijke doven.
1940 - 2015: Wim Emmerik (met video)
Wim Emmerik verloor als baby zijn gehoor, als gevolg van een hersenvliesontsteking. Hij leerde Nederlandse Gebarentaal en combineerde een technische opleiding met de balletacademie Nel Roos, een voorloper van de Nationale Balletacademie. Later werkte hij onder andere voor de Nederlandse Opera en diverse dansgezelschappen.
Vanaf begin jaren 1970 bracht Wim Emmerik in heel Nederland ‘mime-cartoons’ op de planken, samen met Jean Couprie. In de decennia die volgden gaf Wim Emmerik gebarenles aan ouders van dove kinderen en aan docenten van dovenscholen en mede daardoor groeide zijn belangstelling voor Nederlandse Gebarentaal. Hij werkte decennialang mee aan wetenschappelijk onderzoek en zette zich op allerlei manieren in voor de acceptatie en verspreiding van deze taal.
1944 - 1998: Gert-Jan de Kleer (met video)
Gert-Jan was tekenaar. Hij illustreerde vele boeken, tekende de gebaren voor het Gebarenkwartet en het Wapperboek en ontwierp het eerste logo voor Handtheater. Zijn tekeningen waren ook te zien op de Gebarentram die jaren door Amsterdam heeft gereden.
Gert-Jan spande zich in voor kunst- en cultuureducatie voor doven. Hij gaf workshops en deed mee aan meerdere theaterprojecten op scholen voor doven.